Moda

Co to jest dress code? 8 rodzajów i zasady

Dress code - zasady i rodzaje

Dress code określa zasady ubioru odpowiedniego do danej okoliczności. Dotyczy to zarówno miejsca pracy oraz specjalnych okazji jak na przykład ślubu, sztuki w operze czy ważnych uroczystości rangi państwowej. W artykule omówimy główne rodzaje i zasady dress code’u wraz z używanymi elementami garderoby.

Dress code: zasady i rodzaje

Istnieje wiele zasad dotyczących ubioru, od white tie po casual, a każdy z nich ma swoje własne specyficzne ograniczenia. Istnieją jednak pewne ogólne zasady, które odnoszą się do większości ubiorów. Na przykład ogólnie uważa się za nieodpowiednie noszenie odzieży, która zawiera wulgaryzmy lub obraźliwe nadruki. Ponadto zazwyczaj lepiej unikać zbyt swobodnych rzeczy, takich jak bluzy i dżinsy. W razie wątpliwości zachowaj ostrożność i wybierz bardziej konserwatywne ubrania.

Rodzaje dress code’u:

  • Dress code formalny (formal): white tie, black tie
  • Dress code biznesowy (business): business attire, business smart casual, business casual, cocktail.
  • Dress code codzienny (casual) : casual, sport.

1. White tie

White tie to najbardziej formalny strój zarezerwowany na imprezy, takie jak kolacje państwowe, opery i uroczystości królewskie. Ważne jest, aby pamiętać, że każde wydarzenie może mieć swoje specyficzne wymagania dotyczące dress code’u. Zawsze upewnij się, że sprawdziłeś ubiór przed uczestnictwem w jakimkolwiek oficjalnym wydarzeniu.

White tie męski: tego typu dress code wymaga założenia czarnego fraka, białej koszuli, białej kamizelki, czarnych spodni, lakierowanych czarnych butów i białej muszki.

White tie damski: kobiety powinny nosić długą suknię balową, włosy są układane w eleganckim stylu, a biżuteria jest zazwyczaj ograniczona do minimum. Stylizacja damska często wykończona jest długimi białymi rękawiczkami.

2. Black tie

Black tie to ubiór zwykle zarezerwowany na wieczorne imprezy, takie jak bale, wesela i oficjalne kolacje. Najważniejszą zasadą dress code’u black tie jest unikanie wszystkiego, co mogłoby być uznane za zbyt zwyczajne lub nieformalne. Oznacza to oczywiście rezygnację z kolorowych ubrań, dżinsów i wszystkiego, co można by uznać za odzież sportową lub casualową.

Black tie jest nieco mniej formalny niż white tie, jednak nadal ceni sobie elegancki strój. Przy odrobinie dbałości o szczegóły przestrzeganie zasad dotyczących black tie może być łatwe i pomoże Ci wyglądać dobrze na każdej oficjalnej imprezie.

Black tie męski: ciemny garnitur lub smoking, biała koszula, czarna muszka, lakierki.

Black tie damski: kobiety zazwyczaj noszą ciemne sukienki balowe.

3. Business

Dress code biznesowy to strój, który jest zwykle używany w miejscach pracy takich jak biura. Jest również czasami używany w formalnych sytuacjach towarzyskich, takich jak śluby i pogrzeby. Zasady dotyczące stroju biznesowego różnią się w zależności od miejsca pracy i kraju, ale istnieją pewne ogólne wytyczne, których należy przestrzegać. Kluczem do sukcesu w ubieraniu się w stylu biznesowym są ubrania, które są odpowiednie na tę okazję i sprawiają, że wyglądasz profesjonalnie.

Business dress code męski: strój biznesowy zazwyczaj obejmuje garnitur, krawat oraz skórzane półbuty.

Business dress code damski: W przypadku kobiet strój biznesowy może obejmować różne elementy garderoby, takie jak sukienka za kolano zakrywająca ramiona, marynarka, spódnica ołówkowa, marynarka, buty na obcasie oraz elegancka bluzka czy spodnie.

4. Business smart casual

Business smart casual to dress code, który jest zwykle używany do pracy i innych półoficjalnych okazji. Kluczowym słowem jest tutaj „casual” – strój smart casual jest bardziej swobodny niż tradycyjny strój biznesowy, ale powinien być schludny, uporządkowany i profesjonalnie wyglądać.

Jest kilka zasad, o których należy pamiętać podczas ubierania się na eleganckie, nieformalne wydarzenie. Po pierwsze, unikaj wszystkiego, co jest zbyt zwyczajne, jak T-shirty czy trampki. Po drugie unikaj zbytnej szykowności – bardzo wysokich obcasów lub sukienek z cekinami. I na koniec lepiej popełnić błąd wybierając zbyt wytwory ubiór niż ubrać się zbyt luźno.

Business smart casual męski: oznacza zwykle noszenie ciemnych dżinsów, spodnie w kant lub chinos, półbutów, koszuli, koszulki polo oraz marynarki.

Business smart casual damski: kobiety mogą nosić spódnice, ciemne spodnie, koszulę, sweter, półbuty z zakrytymi palcami, szpilki, baleriny, botki oraz delikatną biżuterię.

5. Casual business dress code

Ogólnie rzecz biorąc, casual business dress code oznacza ubieranie się w ubrania, które są wygodne, ale nadal dobrze się prezentują. Ubiór ten jest mniej formalny od smart casual, jednak nadal należy wystrzegać się adidasów, t-shirtów oraz dresów.

Casual business męski: w przypadku mężczyzn ten dress code oznacza zwykle koszulę, koszulkę polo, spodnie chino lub dżinsy, sweter, sportową marynarkę lub płaszcz.

Casual business damski: dla kobiet może to oznaczać wszystko, od bluzki i spódnicy po spodnie i kardigan.

6. Cocktail dress code

Koktajlowy dress code zazwyczaj sugeruje ciemny, półformalny strój dla kobiet i lżejszy, bardziej swobodny strój dla mężczyzn. Chociaż dokładna definicja stroju koktajlowego może się różnić w zależności od okazji, istnieją pewne ogólne wytyczne, które warto przestrzegać.

Cocktail dress code męski: zazwyczaj zawiera takie elementy jak: garnitur w jednolitym kolorze lub w kratę, koszulę, muchę lub krawat, wzorzystą poszetkę oraz półbuty.

Cocktail dress code damski: w przypadku kobiet polecane są garnitury lub sukienki i spódnice opadające tuż za kolano w połączeniu z obcasami i kopertówką.

7. Causal

Casual dress code to najczęściej wybierany styl ubiór na zakupy, spotkanie z przyjaciółmi a także do pracy (o ile pozwala na to etykieta firmy). Koszule, garsonki czy marynarki nie są wymagane, choć również mogą pojawiać się w codziennych stylizacjach. W przypadku casual’u można pozwolić sobie na nico bardziej finezyjne kolory i ubrania dopasowane do sylwetki. Casual jest codziennym stylem, w którym dress code pozwala na sporo swobody.

Casual męski: koszule, koszulki, dżinsy, półbuty lub buty sportowe, marynarki, swetry.

Casual damski: podobnie jak przypadku elementów męskich, unikając zbyt sportowej odzieży z krzykliwymi nadrukami.

8. Sportowy

Dress code sportowy jest odpowiedni do wszelkich forma aktywności – biegania, spacerów, jogi czy uprawiania innych sportów. W sporcie amatorskim istnieje praktycznie jedna zasada – wygoda.

Ściślejsze zasady panują natomiast w sporcie zawodowym. Sportowcy biorący udział w zawodach muszą ściśle przestrzegać określonego dress code’u. Zasady dotyczące tego, co jest, a co nie jest odpowiednim strojem, różnią się w zależności od sportu, ale zazwyczaj mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i uczciwej rywalizacji.

Na przykład w niektórych sportach kontaktowych, takich jak boks i mieszane sztuki walki, zawodnicy muszą nosić ochraniacze na zęby i rękawice. W innych sportach, takich jak pływanie i bieganie, sportowcy zazwyczaj noszą ubrania, które są obcisłe i nie utrudniają im ruchu. Zasady dotyczące ubioru w golfie są mniej sztywne niż w przypadku większości innych sportów; jednak oczekuje się, że gracze nadal będą utrzymywać poziom profesjonalizmu, unikając nadmiernie swobodnej odzieży.

Ogólnie rzecz biorąc, mężczyźni i kobiety mają te same standardy, jeśli chodzi o strój sportowy. Istnieją jednak pewne wyjątki – na przykład w wielu sportach olimpijskich zawodniczki muszą nosić spódnice lub inne części garderoby zakrywające nogi poniżej kolan. Ostatecznie celem sportowego ubioru jest stworzenie równych szans dla wszystkich zawodników.

Dress code w pracy – co może mówić o pracowniku i firmie?

Ubiór jest często jedną z pierwszych rzeczy, które ludzie zauważają. Może nadać ton miejscu pracy i dać pracownikom poczucie, czego się od nich oczekuje. Podczas gdy niektóre firmy mają bardzo surowe zasady dotyczące ubioru inne są znacznie mniej konserwatywne.

Niezależnie od stopnia formalności dress code może wiele powiedzieć o kulturze firmy i ważnych dla niej wartościach. Na przykład firma, która wymaga stroju casual business może kłaść większy nacisk na współpracę i kreatywność niż firma, która wymaga formalnego stroju biznesowego. Alternatywnie firma, która kiedy się klasycznym biznesowym dress code’em, może koncentrować się na tradycji i szacunku dla autorytetów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.